Hvordan en organisasjon opptrer reflekterer organisasjonens verdier. Hvilke verdier en organisasjon har, og lever etter, er til syvende og sist avgjørende for hvor robust en organisasjon er, og hvilken sjanse organisasjonen har i konkurransen med andre. Alt for lenge har økonomi vært det viktigste, nærmest det enerådende prinsippet, den eneste verdien, vi har styrt organisasjoner etter. Virksomheter har vært opptatt av den kjernevirksomheten de skal ha, å tjene penger, og en har vært interessert i å redusere på kostnadssiden.
Det behøver ikke å være noe galt i å styre utelukkende etter økonomi dersom en tar med alle variablene. «Hva koster det for den enkelte, hva koster det for miljøet, og hva koster det for kreativiteten og muligheten til å tenke nye tanker?», ville være viktige dimensjoner å få med. I praksis har det vist seg nesten umulig å bygge bærekraftige organisasjoner som er kreative og tar vare på mennesker og naturen, samtidig som en skal ha oppmerksomhet på «å tjene penger på ‘noe'». Toppledere ligger ofte knefalls for eierne, og målet for organisasjonen reduseres ofte til aksjonærenes fortjeneste.
Når det har vært tunge tider, har virksomheter – både offentlige og private ofte tenkt reduksjon av kostnader, og ikke investeringer i utvikling, med dertil hørende besparelser, oppsigelser og menneskelige tragedier.
Derfor trenger vi å se at økonomi er betydningsfullt. Naturligvis må virksomheter produsere ‘noe’ som har en en verdi, og det er viktig å ha en inntjening, slik at en videreutvikler sitt eksistensgrunnlag. Det vi må legge til er at økonomi ikke er den eneste dimensjonen som får organisasjoner til å blomstre å gro. Økonomi er en verdi vi må styre etter, men det finnes andre som er betydningsfulle. Det paradoksale kan for mange være at når vi makter å styre etter økonomi, og andre verdier, blir organisasjonen mer økonomisk lønnsom. Økonomi, som alle andre dimensjoner, henger jo sammen med resten.
Alt avhenger jo av alt. Vi er hverandres verden. Derfor er det betydningsfullt å se på hvordan pengene henger sammen med en del andre ting.
Det kan til og med være at vi skal begynne å se på hvilke verdier som ikke kan måles i penger, eller som pengene hindrer oss i å i å oppnå.
Ut fra spørsmålene under vil du kunne utvikle verdier som din organisasjon kan stå for.